Autor Política
6 agost 2015 a 16:00

Santi Vila: “Els pressupostos de l’Estat pel 2016 confirmen que el model de relació entre Espanya i Catalunya està esgotat”

3 Flares 3 Flares ×

El conseller els va criticar durament

Santi Vila // Imatge de Gencat

Santi Vila // Imatge de Gencat

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va assegurar ahir que els pressupostos generals de l’Estat pel 2016 són la confirmació que el model de relació entre Espanya i Catalunya està esgotat i que és fatigant i improductiu intentar assolir acords per desencallar projectes estratègics pel país.Hem de repensar de dalt a baix com podem garantir que els catalans tinguem infraestructures d’estat realment al nostre servei, va afegir el conseller.

Els pressupostos generals de l’Estat pel 2016 preveuen invertir a Catalunya un total de 1.179 MEUR, que representa el el 10,7% del total estatal, un percentatge molt llunyà del pes específic que té Catalunya per Espanya, tant pel que fa al PIB (19%) com per població (16%).  Vila va afirmar que “estem davant d’uns comptes decebedors que signifiquen un incompliment sistemàtic del que preveu l’Estatut de l’any 2007 i que des d’aleshores no hi ha hagut manera de poder remuntar.

Que els pressupostos estatals preveuen destinar 4.000 MEUR a l’expansió de la xarxa d’alta velocitat, mentre que només en destina 300 MEUR per a la millora de Rodalies a tot l’Estat defineix “unes prioritats que no són les nostres”  va afirmar Santi Vila qui afegia que “El govern espanyol segueix entossudit en estendre una xarxa que en alguns casos no té cap sentit, mentre cronifica els problemes de Rodalies i irrita a la ciutadania”.

El conseller de Territori i Sostenibilitat considera que “històricament el Ministeri de Foment i l’Estat han fet de les infraestructures un tema polític en el qual mai han primat els arguments econòmics ni cap criteri ordenador que permeti optimitzar els recursos”. Segons Vila, els pressupostos estatals pel 2016 incorporen la majoria de projectes pactats entre el govern de Catalunya i el Ministeri de Foment,“però els doten de forma tant insuficient que en 20 anys encara en podríem estar parlant”.

Vila va recordar en aquest sentit que infraestructures com el Corredor Mediterrani segueixen incompletes, en el seu tram entre Castellbisbal i el sud, tot i iniciar-se les obres al 2000 i en canvi es prioritzi donar impuls, l’any vinent, a la connexió en ample internacional entre Múrcia i Almeria.

 A Catalunya, pràcticament ni rastre de solucions, però deuen considerar estratègic per interessos polítics connectar Múrcia amb Almeria, va afegir. Vila qualifica el Ministeri de Foment com un “transatlàntic que arrossega unes inèrcies de fons que no hi ha manera de poder redreçar cap al rumb que li tocaria”.

3 Flares Twitter 1 Facebook 1 LinkedIn 0 Pin It Share 0 Email -- 3 Flares ×