Autor Ensenyament
7 setembre 2018 a 12:00

1.567.316 alumnes començaran el curs 2018-2019

0 Flares 0 Flares ×

 Amb 71.865 mestres i professors

Josep Bargallo Presentació curs 2018-2019 //Foto: Conselleria Ensenyament

Josep Bargallo Presentació curs 2018-2019 //Foto: Conselleria Ensenyament

El conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, va presentar ahir matí les novetats per al curs 2018-2019, on ha exposat que el curs començarà amb tota normalitat malgrat l’afectació del 155. Bargalló ha assegurat que “no ha estat un any normal en les obres d’estiu perquè es van licitar amb retard, perquè les primeres fins a finals de juny no es van poder licitar, i la gran majoria fins a principis de juliol. Però no era normal la situació del 155 i que els gestors de Madrid no volguessin signar els expedients. En molts casos ha fet que les obres no es poguessin fer i de les que s’han pogut fer, 175 ens han fer patir. Això només és mostra d’ineficàcia i  manca de responsabilitat dels gestors de Madrid que no van signar els expedients”. A aquest fet, segons ha explicat el conseller, també s’hi han afegit les inclemències del temps d’un estiu especialment plujós, que també ha retardat l’execució d’algunes obres.
El nou curs començarà amb 1.567.316 alumnes, fet que suposa un total de 1.299 més que l’any anterior. El creixement més important es dona a l’educació secundària i la formació professional (que creixen en 9.682 alumnes i 3.637 alumnes respectivament) i per contra disminueix l’educació infantil i primària (9.915 alumnes menys).
S’estabilitza d’altra banda el percentatge d’alumnes segons la titularitat del centre: en ensenyaments obligatoris, un 66% d’alumnat correspon als centres públics, un 32,7% als centres concertats i un 1,3% als centres privats; i en postobligatoris el 75,4% a centres de titularitat pública, un 9% a concertats i un 15,6% a centres privats.
Per tal de donar resposta al creixement d’alumnes, s’amplia la plantilla dels centres públics, amb 690 nous docents. Aquest fet implica que el nou curs comptarà amb 71.865 mestres i professors. El conseller Bargalló ha anunciat que es convocaran oposicions per tal d’estabilitzar les plantilles dels centres i alhora reduir la interinitat entre els docents, amb una convocatòria de 5.005 places: 3.604 del cos de mestres i 1.401 al cos de professors d’ensenyament secundari i al cos de professors tècnics d’FP.
El conseller ha exposat que “hem aconseguit que un 81% del professorat es mantingui en el mateix centre que l’any anterior. Això suposa una major estabilitat de les plantilles, junt amb el fet que creixen un 22% dels llocs de treball específic amb perfil professional vinculat al projecte educatiu del centre”.
Nous centres educatius
El proper 12 de setembre hi haurà 11 centres nous:
-       Escola Auditori de Barcelona, amb 2 grups de P3.  
-       Institut Nou de L’Hospitalet de Llobregat, amb 3 grups de 1r d’ESO.
-       Institut de Santa Coloma de Gramenet, amb 2 grups de 1r d’ESO.
-       Institut 22 @ de Barcelona, amb 3 grups de 1r d’ESO.
-       Institut de Mollerussa IV, amb 2 grups 1r d’ESO.
-       Institut Ca n’Oriac de Sabadell, amb 2 grups de 1r d’ESO.
-       Institut Joan Marquès de Terrassa, amb 2 grups de 1r d’ESO.
-       Institut Escola El Gornal de L’Hospitalet de Llobregat, per transformació de l’Escola El Gornal.
-       Institut Escola Mar Mediterrània de Mataró, per transformació de l’Escola Tomas Viñas.
-       Institut Escola Àngela Bransuela de Mataró, per transformació de l’Escola Àngela Bransuela.
-       Institut Tecnològic de Barcelona de formació professional.
D’altra banda, l’escola rural pública Josep Espasa de La Pobla de Cérvoles i el Col·legi concertat Sant Vicenç de Paül de Barcelona cessen la seva activitat lectiva.
La Conselleria d’Ensenyament ha invertit 67.909.000 euros en obres de nova construcció, rehabilitació i grans ampliacions de centres; així com 34.680.000 euros en actuacions de millores de centres. En l’àmbit de les construccions escolars, el conseller ha ressaltat que es treballarà per tal que els nous centres que es construeixin tinguin espais versàtils i polivalents que donin resposta a les noves pedagogies que molts centres implanten.
Lluita per garantir la igualtat i contra la segregació
El titular d’Ensenyament ha exposat una de les línies bàsiques del nou curs, la lluita contra la segregació i la garantia de la igualtat d’oportunitats educatives, a través d’un seguit d’actuacions. El pacte contra la segregació escolar, i el nou Decret d’admissió d’alumnat “serà una de les primeres eines de la política contra la segregació escolar i per garantir el dret a l’educació en igualtat a partir de polítiques que combatin la segregació”.
Foment de la innovació i la cultura digital
El conseller Josep Bargalló ha anunciat que el departament elaborarà un mapa sobre la innovació educativa que permetrà identificar i avaluar la innovació als centres, pel que fa a la incidència real d’aquesta sobre els alumnes, alhora que s’impulsaran les xarxes de millora i innovació arreu del país.
La competència i la cultura digital es promouran durant el curs 2018-2019. Es reconeixeran les bones pràctiques que els centres educatius duen a terme en aquest àmbit, i es fomentarà l’ús educatiu de les tecnologies digitals en tots els ensenyaments com a eines d’aprenentatge al llarg de la vida.
Primer màster públic en formació professional
El nou curs arrencarà en formació professional amb un increment d’alumnes i una oferta formativa de 53 nous cicles i adaptacions de cicles arreu del territori (dels quals 18 de grau mitjà i 35 de grau superior). Creix també la formació dual amb la incorporació de 31 centres al programa, i en total en seran 260, amb la participació de més d’11.000 alumnes.
Destaca el fet que per primera vegada, Ensenyament oferirà un màster públic en formació professional. Serà el màster d’ensenyaments artístics de Conservació i Restauració de Patrimoni Fotogràfic, a l’Escola de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya.
El conseller també ha remarcat que durant el curs s’avançarà en la creació de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals i en la redacció de la nova ordre d’avaluació a l’FP, en la línia de les ordres d’avaluació ja aprovades a primària i secundària.
Es crearà un nou pla d’actuació als cicles de grau mitjà per millorar els resultats acadèmics i la fidelització de l’alumnat. Per desenvolupar-lo, s’estudiaran els resultats acadèmics dels centres en els cicles de grau mitjà i es durà a terme una intervenció en aquells cicles amb més dificultats. Al mateix temps, s’analitzaran les causes d’abandonament dels alumnes i es determinaran les mesures per revertir la situació.
Aposta pel model d’institut escola i promoció de l’IOC
Un dels objectius d’Ensenyament és potenciar els instituts escola arreu del país, com a model que garanteix la continuïtat educativa entre la primària i la secundària. Josep Bargalló ha declarat que “un institut escola és una necessitat, en alguns casos per necessitat d’espais, en altres casis com una opció pedagògica per tenir unitat de projecte entre primària i secundària, en altres casos per ser una ena per lluitar contra la segregació. Té diverses vessants. El Departament d’Ensenyament aposta i apostarà per l’institut escola. Molts alcaldes ens ho demanen per diferents criteris. Continuarem fent escoles i instituts però la petició dels alcaldes ens referma que és una bona opció”.
El titular d’Ensenyament ha recordat el compromís envers el finançament de les places de 0 a 3 anys, amb una participació més directa en la corresponsabilitat, conjuntament amb els municipis i les famílies.
Durant el curs 2018-2019 s’aprovarà el nou Decret del servei de menjadors escolars, i es promourà l’Institut Obert de Catalunya com a centre de referència en la modalitat a distància.
Nova avaluació a la secundària
El conseller d’Ensenyament ha exposat que aquest curs entra en vigor la nova avaluació per competències a l’ESO, de la mateixa manera que ja es fa a l’educació primària. És per aquest fet que desapareixen les valoracions quantitatives i s’introdueixen les qualitatives. D’altra banda, s’avaluaran per primera vegada els àmbits transversals: les competències de l’àmbit digital i de l’àmbit personal i social.
Reforç de l’anglès i de les llengües d’origen
Es fomentarà entre l’alumnat el coneixement d’una segona llengua estrangera amb el reforç de la metodologia AICLE, que permet un aprenentatge integrat de contingut i llengua. En la mateixa línia, s’establiran nous ajuts per estades lingüístiques i activitats en llengua anglesa per a 5.000 alumnes amb desavantatges econòmics, per tal de compensar la manca d’oportunitats d’aprenentatge de llengües estrangeres.
Per tal de promoure les llengües d’origen dels alumnes, es desenvoluparà el Programa de llengües i cultures d’origen, que permetrà a l’alumnat nouvingut aprendre i acreditar els coneixements en les seves llengües d’origen.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 Email -- 0 Flares ×