Autor Societat
2 Febrer 2015 a 09:00

El fracàs escolar augmenta entre els alumnes enganxats a internet

Ho conclou un estudi de la UAB

Els investigadors creuen que cal més control per part dels pares // Imatge cedida per la UAB

Els investigadors creuen que cal més control per part dels pares // Imatge cedida per la UAB

Com més hores es passen els adolescents a l’ordinador, més possibilitats tenen d’acabar fracassant a l’escola. Aquesta és la conclusió a la qual ha arribat un estudi elaborat per la UAB amb la col·laboració de la Universitat Ramon Llull, l’Institut Català de la Salut i l’Institut d’Investigació en Atenció Primària. Els investigadors han tirat endavant el projecte amb una mostra de 5.538 alumnes d’ESO del Vallès Occidental. La recerca s’ha tirat endavant a partir d’enquestes fetes entre el 2010 i el 2011 i conclou que existeix una correlació entre l’ús intensiu de les noves tecnologies i el consum de substàncies tòxiques.

Els investigadors, que van formar el grup de recerca Joves i Tecnologia de la Informació i la Comunicació, van elaborar una enquesta que preguntava als alumnes quin ús feien d’internet, el mòbil i els videojocs. En total, van participar a l’estudi 5.538 nois i noies d’entre primer i quart d’ESO d’instituts públics i concertats de diverses poblacions del Vallès Occidental, com ara Sabadell, Castellar del Vallès o Sant Quirze. El qüestionari de preguntes també demanava als joves altres aspectes relacionats amb la seva vida fora de l’escola, com ara les relacions familiars o el consum de substàncies tòxiques. L’objectiu dels investigadors era poder traçar una línia que relacionés l’ús de les noves tecnologies amb els hàbits dels adolescents.

Els resultats de l’estudi, que es van publicar aquesta setmana a la revista Atención Primària, apunten que hi ha una clara relació entre el fracàs escolar i les hores que els alumnes es passen a davant de l’ordinador: a més ús de les noves tecnologies, més problemes a l’escola. Les dades confirmen la tesi. El fracàs escolar és del 16% entre els joves que es passen menys d’una hora al dia al davant de l’ordinador, però, en canvi, és del 30% entre els adolescents que l’utilitzen durant més de tres hores cada dia. Ara bé, la solució, a parer dels investigadors, no passa per aïllar els joves de les noves tecnologies. De fet, els nois i noies que no tenen accés a l’ordinador també registren xifres molt elevades de fracàs escolar (un 27%).

L’estudi arriba a la conclusió que la falta de control per part dels pares i l’ús intensiu de l’ordinador i dels videojocs també es pot relacionar amb el consum de substàncies tòxiques. Per exemple, a primer d’ESO, l’11% de l’alumnat que utilitza l’ordinador més de tres hores diàries ha patit una intoxicació etílica aguda i el 10% ha consumit cànnabis, mentre que aquests percentatges baixen a un 4 i un 2% respectivament si l’ús diari de l’ordinador és menor a les tres hores.

La investigació ha permès constatar als autors de la recerca que els adolescents catalans tenen un accés gairebé universal a les noves tecnologies i que el primer contacte entre els nois i l’ordinador o el mòbil es produeix cada vegada més d’hora. En concret, un 89% dels joves enquestats ja tenien mòbil abans dels 13 anys. A més, la major part del temps que els alumnes es passen al davant de l’ordinador no és per fer feina de l’escola, sinó per consultar les xarxes socials (87%) o xatejar (52%). Només un 50% dels joves enquestats utilitzen majoritàriament les noves tecnologies per fer activitats relacionades amb els estudis.

Switch to mobile version