Autor Món animal
14 Desembre 2015 a 18:00

Apunts d’educació per a cadells 3a part

Apunts d’educació per a cadells 3a part // Imatge Indicans

Apunts d’educació per a cadells 3a part // Imatge Indicans

Quedar-se sol a casa:

A tots ens agradaria tenir les 24 hores del dia per gaudir de la companyia del nostre nou amic de quatre potes. És una novetat a casa i el que més ens preocupa és el seu benestar. En el cas ideal, disposarem d’unes petites vacances o podrem comptar amb la combinació d’horaris amb algú altre (parella, familiar o amic). Si no és així, cap problema, intentarem adaptar la situació de la millor manera.

L’objectiu, quant a aprendre a estar sol, és fer-li veure de forma gradual que el fet de no estar amb nosaltres no és un problema per a ell/a i que té tot el que necessita per a esperar- nos sense malestar emocional ni físic.

És important anar establint una rutina per a que el cadell pugui predir els successos del dia. La falta de control en aquest sentit pot comportar estrès en l’animal. Per a facilitar aquest procés, l’anirem acostumant abans a tenir les seves estones d’independència, a estar entretingut buidant un Kong o rosegant un os. No ens necessita per a tot i no passa res si ens perd de vista.

Si volem prevenir la destructivitat a casa (una altra queixa freqüent per part de molts propietaris) haureu de considerar la possibilitat de deixar el vostre amic en un lloc segur durant les vostres absències. (veure 2a entrega d’aquesta mateixa sèrie).

Com començar?

1) El primer pas és que el nostre cadell accepti estar-se al parc i aprengui a entretenir-se amb els objectes adequats (Kong, ossos especials per a cadells). Evitarem objectes perillosos que puguin ser ingerits i causar problemes de salut al nostre amic.

2) Un cop el nostre gos ja s’hi està de forma rutinària estones en què les seves necessitats d’afecte, joc amb nosaltres i companyia han estat cobertes, podem anar provant d’avançar cap a sortides molt curtes (uns segons fins a uns minuts gradualment més llargues). Els primers dies, podem aprofitar els horaris de “nadó” per sortir o fer coses mentre dorm.

3) Quan sortim de casa, no li direm res ni abans ni després. Ho farem com si res. Sortir (mentre el cadell està entretingut o molt cansat) i tornar a entrar al cap de poc, sense fer cap festa ni tant sols fer que ell/a noti cap canvi.

De cara a l’aprenentatge higiènic, haurem de tenir en compte que el fet de passar moltes hores fora de casa ens dificultarà el procés d’adquisició d’hàbits al carrer. Si volem que aprengui que a casa millor no fer-ho, haurem d’evitar que s’ho hagi de fer per falta d’oportunitats per a sortir al carrer.

El joc

Hi ha dos tipus de joc: el que ens fa indispensables i el que no…

El que recomanem, per a gossos de casa és una combinació de les dues opcions. Si sempre juga amb nosaltres, hi haurà moments en què no li podrem oferir joc i no sabrà com entretenir-se per sí sol.

Si sempre juga sol o amb altres gossos, no ens tindrà en compte per a passar-ho bé junts. En el primer cas podem ser un company interessant en un joc ben estructurat, amb un inici i un final clars i unes regles senzilles que no el fan menyss divertit. En el segon, ens convertirem en un mitjà per a aconseguir allò que realment l’omple a la vida.

Com pot jugar el nostre gos sense nosaltres?

– Amb altres gossos (veure Socialització amb gossos).
– Amb animals d’altres espècies
– Amb objectes (mossegar, destruir, buidar)

Com podem jugar nosaltres amb el nostre gos?

– Llançament de pilota o altres objectes (compte: sempre senyals ON i OFF + joc amb almenys dues pilotes diferents)
– Estivar la corda (suaument i sense massa estrebades)
– Buscar-nos
– A lluitar amb nosaltres (no, gràcies)

Per a que una joguina tingui valor, recomanem tenir-la guardada, excepte en els moments de joc.

És important tenir en compte que:

– Sempre iniciarem nosaltres el joc (tindrem la iniciativa i no jugarem si ens ho demana el gos)
– Sempre avisarem el nostre gos de que el joc comença: “a jugar”
– Sempre avisarem el nostre gos de que el joc acaba: “ja està” (i no seguirem jugant sota cap concepte, evitant que accedeixi a les joguines).

Tingueu en compte que no tots els materials són recomanables per a cadells (dit a articles anteriors) i que, molt important, hi ha moments per a tot. Si som al sofà mirant una pel.lícula, no atendrem les demandes de joc del nostre amic. Si tenim una estona lliure, podem proposar-li una estona de joc i, de pas, entrenar dinàmiques bàsiques de “deixa” i “agafa”, sempre tenint en compte la importància de la confiança mútua i la construcció de la futura tranquil.litat de no tenir un gos descontrolat en el moment en què veu una pilota volar.

També ens sembla important remarcar que els cadells no han de fer exercici físic en excés. La seva limitada capacitat d’atenció junt amb el seu ràpid cansament farà que ens haguem de prendre les estones de joc com (al principi) uns minuts d’activitat entre d’altres estones en què buscarem la relaxació i el descans.

Silvia Rodellar

Indicans

Switch to mobile version