Autor Cultura
15 Gener 2017 a 15:00

Comença la nova Temporada musical a CaixaForum

Amb propostes per a tots els gustos

caixaforum temporada musical

L’Obra Social “la Caixa” presenta un ambiciós programa de concerts amb algunes figures rellevants de l’escena musical actual. Una invitació a gaudir d’una àmplia diversitat d’estils de música que van des del barroc fins al blues amb sons africans.

Amb la voluntat d’apropar diferents gèneres musicals al públic, CaixaForum Barcelona ofereix propostes atractives i sorprenents pensades perquè l’oient s’endinsi en diferents mons sonors i visqui una experiència musical més directa.
La Temporada musical d’hivern de CaixaForum Barcelona, ​​que tindrà lloc entre el 15 de gener i el 26 de març, reunirà noms destacats de l’escena internacional com el de la soprano Marta Almajano –amb la proposta Alla Luce-; Catriona McKay & Chris Stout (música tradicional escocesa amb arpa i violí); Blick Bassy Trio (una interessant barreja de blues i música d’arrel des del Camerun); el projecte de BZM Ensemble per interpretar laCantata BMW 198 de Bach; o les propostes Vivaldi in Concerto, de Vespres d’Arnadí i La música que es mira (músiques de cinema).

TEMPORADA MUSICAL HIVERN 2017. DETALL DE LA PROGRAMACIÓ

Alla Luce. Marta Almajano
Diumenge 15 de gener, a les 19 h

Duos i solos vocals del primer barroc italià i espanyol. Obres de Monteverdi, Ferrari, Kapsberger, Frescobaldi o Hidalgo, entre d’altres.

Marta Almajano, soprano
Hugo Bolívar, contratenor
Dani Espasa, clavicèmbal
Daniel Zapico, arxillaüt i guitarra barroca

A principis del segle XVII té lloc a Itàlia una revolució musical que marcaria el pas del Renaixement al barroc. El text cantat pren protagonisme i les composicions a una veu amb acompanyament d’instruments rebran un nou tractament per poder així ressaltar l’ús de la paraula en la música. Aquesta nova pràctica influirà en la forma de compondre i interpretar la música al llarg de la primera meitat del segle XVII.

Serveixen com a exemple musical del que succeïa en aquesta època als països del Mediterrani les obres d’autors com Monteverdi, Ferrari, Kapsberger, Frescobaldi o Hidalgo que s’interpreten en Alla Luce, a càrrec de la consolidada soprano Marta Almajano, el contratenor. Hugo Bolívar, el clavicembalista Dani Espasa i el guitarristaDaniel Zapico
Nascuda a Saragossa, Marta Almajano ha cantat en festivals i sales de concert dels cinc continents i és professora titular de cant històric de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), a Barcelona.

Catriona McKay & Chris Stout (Escòcia)
Diumenge 29 de gener, a les 19h

Catriona McKay, arpa
Chris Stout, violí

L’arpa de Catriona McKay i el violí de Chris Stout formen una singular aliança musical que genera unes sonoritats meravelloses, màgiques i sensuals. Amb arrels que s’endinsen en la música tradicional escocesa, però sempre oberts a altres estils i a noves aventures, tots dos músics combinen les seves respectives experiències per fer dialogar als seus instruments, amb la finalitat d’explorar i conquistar nous territoris musicals.

La  proposta, de gran vitalitat, fresca i contemporània, sense perdre de vista l’essència de la seva identitat original connecta lliurement amb influències musicals d’altres geografies, creant així, amb un estil propi, una música plena d’emoció i de bellesa, que  provoca la intensa sensació d’assistir a la creació d’alguna cosa nova, immediata i genuina, que resulta tan fascinant per a ells com per al seu públic.

Blick Bassy Trio (Camerun)
Diumenge 12 de febrer, a les 19h

Blick Bassy: guitarra, banjo i veu principal
Clément Petit: violoncel i cors
Johan Blanc: trombó, teclats i cors

Blick Bassy es va nodrir des de la infància de la cultura tradicional del seu país, Camerún, transmesa sobretot pels seus avis, al mateix temps que els seus pares el van connectar amb la música de Brasil i Estats Units, a través de l’obra de Gilberto Gil o Nat “King” Cole, entre d’altres. Aquest és el punt de partida del mestissatge de la seva obra.

Bassy va començar la seva carrera a Africa, inspirant-se paral·lelament en la tradició musical de Camerun, el jazz i la bossa nova. Després de guanyar diversos premis internacionals, va marxar a París, on va llançar el seu primer disc individual, “Leman”. Més tard va publicar “Fong Calling”, un disc basat en el ritme tradicional fong i el seu viatge per països com Senegal, Cap Verd o Brasil. “Ako” completa la discografia de Bassy i indica nous rumbs.

“Ako”, que acaba de sortir al mercat, és un disc íntim i singular que marca un nou punt de partida en la carrera d’aquest músic africà radicat des de fa gairebé una dècada a França. Aquest és el seu tercer àlbum i es caracteritza per la seva tendència a la introspecció.

Vivaldi in Concerto. Vespres d’Arnadí
Diumenge 5 de març, a les 19h

Concerts per a violí, oboè i orgue de Vivaldi, Marcello i Händel

VESPRES D’ARNADÍ
Dani Espasa, orgue, clavicèmbal i direcció
Pere Saragossa, oboè
Farran Sylvan James, violí solista
Kathleen Leidig i Josep Martínez, violins
Natan Paruzel, viola
Oriol Aymat, violoncel
Mario Lisarde, violone

El grup Vespres d’Arnadí, creat l’any 2005 per Dani Espasa i Pere Saragossa, pretén oferir versions plenes d’emoció, frescor i espontaneïtat, utilitzant instruments barrocs i basant-se en fonts històriques. El seu nom recorda els concerts que al segle XVIII, eren habitualment oferts als Vespres com a postres dels sopars distingits de nobles i burgesos. Carabassa, sucre i ametlles són els ingredients de l’Arnadí, un dels postres més antics del País València. El conjunt actua regularment en els més importants festivals de música antiga i auditoris del sud-oest europeu.

El programa que presenten està dedicat als virtuosos dels concerts venecians de la primera meitat del segle XVIII amb Antonio Vivaldi, “il Prette Rosso”, com a figura central. Junt a la lluminositat i alegria dels concerts per a violí, oboè i orgue de Vivaldi, presenten obres de dos autors que igualment van desenvolupar part de la seva carrera a Venècia: Alessandro Marcello amb el seu conegut concert per a oboè en Re menor, utilitzat per Enrico Maria Salerno en la seva pel·lícula “Anonimo Veneziano” de 1970; i un magnífic concert per orgue de Georg Friederic Händel com a contrapunt a la resta del programa.

Cantata BWV 198, J.S Bach
Diumenge 19 de març, a les 19h

Cantata BWV 198 Laβ, Fürstin, laβ noch einen Strahlk, de J. S. Bach

BZM Ensemble i Cor de cambra
Daniel Tarrida, orgue
Pau Jorquera, director

BZM (Bach Zum Mitsingen) és un projecte impulsat i dirigit per Pau Jorquera i Daniel Tarrida que, com reflecteix el seu nom, pren la música de Bach com a motiu per unir-se i cantar junts. Aquesta iniciativa va néixer l’any 2011, amb l’objectiu d’interpretar amb criteris històrics i instruments originals el cicle integral de les cantates de Bach en esglésies i altres espais.

Aquest concert forma part del cicle integral de les cantates de J.S.Bach que el projecte BZM realitza a Barcelona. Amb instruments barrocs i criteris històrics, el Cor i  l’Ensemble BZM, sota la direcció de Pau Jorquera i amb Daniel Tarrida a l’orgue, interpreten la Cantata BWV 198 Laβ, Fürstin, laβ noch einen Strahl. En aquest cas, no té el format clàssic de cantata ja que es tracta d’una  oda fúnebre per a un acte acadèmic solemne que va tenir lloc a l’església de la Universitat de Leipzig, en homenatge a la princesa Christiane Eberhardine de Saxònia, esposa de Frederic I i molt estimada per la societat de l’època.

La música que es mira (músiques de cinema)
Diumenge 26 de març, a les 19h

Teimuraz Janikashvili i Giovanni Giri, violins
Joan Fèlix, viola
Romain Boyer, violoncel
Marc Cabero, percussió
Enric López, narrador

Concert on s’interpreten  música de pel·lícules com Casablanca, El Padrí (Nino Rota),Cinema Paradiso (Ennio Morricone) o Pirates del Carib.

No és cert que vivim només una vida: el cinema ens ofereix la màgica oportunitat de suspendre durant una estona la nostra identitat per prendre la d’uns altres. Amb l’ajuda de la música, prendre la vida de persones que han perdut les seves vides en la ficció. Una memòria selectiva de perdedors que han sumat més vides a la nostra. El cinema és un paradís en què la música entra pels ulls.

Switch to mobile version